Őszinte
vallomás az írásról, a kritika szükségtelenségéről, a
gúnyról és az emberi természetről
Jól emlékszem a gyermekkoromra, amikor még én is hittem a
csodákban, a mesékben, hogy a világ egy stabil, biztonságos hely,
és az idő előrehaladtával egyre jobb lesz. A nyári szünidő
hosszú volt, az eső langyos, a cseresznye ropogós, és az alma
kilójáért is csak pár forintot fizettünk a piacon. Mi, gyerekek
naphosszat kint lődörögtünk az utcán, ahol többnyire biciklik
és lovaskocsik jártak, elvétve egy-egy Trabant vagy Zsiguli és a
réten, ahol ha belement a talpunkba a királydinnye, kihúztuk,
lemostuk a sebet a Gerje vizével, és mentünk tovább.
„Szomszédoltunk”, szerepjátékokat játszottunk (Orion űrhajó,
Alfa holdbázis, Belfegor), és este fél tízkor (még világosban)
a szüleink hívására bementünk vacsorázni.
Hétfőn adásszünet
volt a tv-ben, a boltban 20 fillér egy kis kifli, és friss tejért
a szomszéd utcába jártunk egy nénihez, aki minden este megfejte a
teheneit. Ha összevesztünk, gyorsan kibékültünk, és nem
hordoztunk magunkban életre szóló sérelmeket. Ismeretlenekkel nem
álltunk szóba, nem voltak felületes kapcsolataink, az utcában, és
talán az egész faluban is mindenki ismerte a másikat. A kapukat
nem zárták, és ha történt is néha tyúk- vagy libalopás, az
érintett felek lerendezték egymás között. Ha valami eltört,
megragasztottuk, ha elszakadt, megvarrtuk, ha elromlott,
megjavíttattuk. Cipőt és ruhát nem egy évre vettünk, a kinőtt
holmit megkapták a kisebbek. Könyveket ritkán vettünk, akkor
soknak tűnt érte a 40-50 forint, inkább könyvtárba jártunk.
Gyermekkoromban sokat olvastam, sőt mondhatom, rendkívül sokat
olvastam. Volt is ebből bajom, mert néha még az órán a tananyag
helyett is regényt olvastam, és emiatt begyűjtöttem pár egyest.
Imádtam a történelmet és a földrajzot, tisztán önszorgalomból
megtanultam a világ összes országának és fővárosának nevét,
a legnagyobb folyókét és hegyekét, és mindent elolvastam, ami
elém került. A könyvek íróit nagyon tiszteltem, távoliak és
elérhetetlenek voltak, misztikusak és sejtelmesek, csodálatosak.
Eszembe sem jutott, hogy kritizáljam a műveiket (nem is lett volna
lehetőségem rá), ha nem tetszett valami, legfeljebb másodszor nem
olvastam el. Nem éreztem magam másoknál többnek, de kevesebbnek
sem, hittem, hogy mindaz, amiről álmodoztam, egykor valósággá
válik. Hittem, hogy amit én adok másnak, ugyanazt kapom vissza, és
minden ember a lelke mélyén jó szándékú és tisztességes.
Gyorsan fel akartam nőni, hogy annyi mogyorós csokit ehessek,
amennyit akarok, ne csak egy-egy szeletkét, és végre
elkezdődhessen az Élet.
Aztán felnőttem, és alaposan pofán csapott az annyira vágyott,
nagybetűs élet.
Ahogy a legtöbbünket.
Ma már nem hiszek a mesékben, tudom, hogy Mikulás sincs,
folyamatosan tapasztalom, hogy a világ nem stabil, nem is
biztonságos, és az idő előrehaladtával egyre rosszabb lesz. A
nyári szünetek lerövidültek, a mai gyerekek többsége nem
szaladgálhat mezítláb a langyos pocsolyákban, nem futkározhatnak
szertelenül a réten vagy az utcán, a gyümölcsök ára (az import
gyümölcsöké is) az egekben van, magyart csak termelői piacokon
kapni, a kifli ára 20 fillér helyett 20 forint. Adásszünet már
nincs, van helyette több száz csatorna, internet, okostelefon,
tablet és mindenféle kütyü, aminek hullámai keresztülszövik az
étert (még a tehenek sem tejelnek jól tőle), van számítógépes
játék, többnyire lövöldözős, és van terrorizmus (lövöldözős),
provokáció, hazugság, háború, politikai játszmák. Kedves
Olvasóm, most valószínűleg azt mondod, háborúk régen is
voltak, mi ebben az új? Az, hogy a mostanira rámehet a teljes
emberiség.
A világ kinyílt, a könyvek írói már nem sejtelmesek, nem
távoliak és elérhetetlenek. Mára minden harmadik embernek van
legalább egy megjelent könyve (papíron vagy e-könyvben), az
írókkal lassan Dunát lehetne rekeszteni, nem különben a
(tisztelet a kivételnek) összefabrikált, szerkesztetlen,
korrektúrázatlan fércműveikkel. Az olvasók könnyen
kinyilváníthatják véleményüket (többnyire lehúzó
véleményüket), sőt kritizálhatnak, megmondhatják a tutit,
okíthatnak vagy osztogathatják az észt, kinek-kinek ízlése és
gyomra szerint. A kritikus (az önjelölt) úgy érzi, joga van
ahhoz, hogy véleményt nyilvánítson, ami igaz is, elvégre
szólásszabadság van, és különben is, ha az a szerencsétlen
szerző önként kidobta a placcra a művét, szabad préda. A
kritikus (az önjelölt) a kritikájával időnként túl akarja
szárnyalni magát a művet is és/vagy kiélni minden
frusztráltságát, kiadni minden sérelmét főleg, ha ő maga is
írogató ember.
Ma már alig van tisztelet az olvasóban, ahogy alig van alázat és
szerénység az íróban (akinek nem inge...), az írás már egy
olyan üzletág, amiben ha valaki a megfelelő kapukat döngeti és
szerencséje is van, befuthat, függetlenül attól, hogy amit ír,
érték vagy sem. Dívik a „falkamentalitás”, a „mi kutyánk
kölyke” és a „ha te dicsérsz engem, én is dicsérlek téged”
effektus.
Az interneten bármit meg lehet tenni. El lehet hitetni másokkal,
hogy hatalmas rajongótáborunk van, hogy a műveinkre adott pár
száz „csillagozás” és a rajongói vélemények valósak, a
dedikálásokon lehet úgy fotózni a féltucatnyi jelenlévőt,
mintha több ezren lettek volna. Az üzleti érdekek háttérbe
szorítják az irodalmi értékeket, és cseppet sem számít, hogy
az irodalom végül olyan bűzös mocsárrá változik, ami mindent
és mindenkit lehúz, aki csak közel kerül hozzá.
A kritikusok (fizetettek is), alakíthatják a közízlést,
megmondhatják, hogy az olvasónak mit kell(ene) olvasnia, egyetlen
kritikájukkal piedesztálra emelhetnek valakit vagy eláshatják két
méter mélyre.
És persze az író lelkével senki sem törődik. Sokszor még maga
az író sem.
Mindebben persze nem csak a kritikus a hibás, nem is az író vagy
az olvasó, hanem ők együttesen. A kritikus azért mert a
(valamilyen céllal) megírt kritikája a legtöbbször nem azt a
hatást éri el, ami ildomos lenne, az író, mert, ha alkalma
adódik, és késztetése van rá, „elkurvul”, az olvasó pedig
azért, mert nincs benne elég spiritusz, hogy azt mondja, fenébe
ezzel a sok szeméttel, végre igazi kultúrát akarok! Mindenki a
könnyebb ellenállás felé nyomul.
Lassan kicsúszik a kezünkből mindez, tehetetlenek vagyunk, vagy
legalábbis keveset tehetünk, hogy ne így legyen. Ne ez legyen a
vége. De ahogy a világ a végzete felé halad, ahogy a politikai,
vallási és társadalmi ellentétek, no meg a politikai, vallási és
társadalmi játszmák lassanként oda sodorják, úgy haladnak rossz
irányba a különböző szubkultúrák is. Eltorzultak az
értékrendek, megváltoztak a szokások, szabályok,
gondolkodásmódok.
A kritikus lehetne az az ember, aki félretéve minden hátsó
szándékát és személyes sérelmét, valóságában értékelné
az adott művet (ismét tisztelet a kivételnek), az író lehetne az
az ember, aki nem akar mindenáron Nobel-díjat és/vagy milliókat a
művéért, hanem ízlést és véleményt formál (lásd fentebb!),
az olvasó lehetne az az ember, aki nem kizárólag a könnyen
emészthető bulvárirodalmat fogyasztja, és nem halad folyamatosan
együtt a csordával. Ne feledjük az örök érvényű igazságot,
hogy „aki a csordában mások után kullog, mindig csak seggeket
lát maga előtt”!
A címben úgy utaltam a kritikára, mint szükségtelenre, de fel
kell tennünk a kérdést, hogy valóban szükségtelen-e.
Természetesen nem. A kritika lehet mankó, lehet mérföldkő, lehet
közízlés-meghatározó, de tönkre is teheti az írót,
végérvényesen elrettentve a további alkotástól. Ismerek olyan
embert, akinek tehetsége messze nagyobb sok jelenleg publikáló és
magát írónak nevező kontártól, kiadott írásait kedvelték az
olvasók, ő mégis visszahúzódott a csigaházába, mert egyszer
egy kritikus azt írta az egyik művére, hogy értelmetlen
zagyvaság, és az író jobban tenné, ha írás helyett inkább
kertészkedne. Az ismerősöm nem kertészkedik, de nem is ír, és
bár időnként arról próbál meggyőzni, hogy nem érdekli a
kritika, lepereg róla, az ilyesmi jó mélyen beleágyazódik a
tudatalattiba, és rombol.
Az írónak lelke van. Még akkor is van neki, ha ezt a kritikusok a
gyengeség jeleként értelmezik, és nem győzik kinyilatkoztatni,
hogy aki nem bírja a gyűrődést, hát ne írjon.
Az írónak akkora lelke van, hogy néha a jó szándékú, támogató,
építő jellegű értékelést is támadásnak véli, amitől jobb
esetben tehetségtelennek érzi magát, de fejlődésre késznek,
rosszabb esetben ellentámadásba lendül, és mindent, amit kapott
másra zúdít.
Sokan mondják, hogy nem foglalkoznak a kritikával, el sem olvassák,
vagy lepereg róluk, de ez nem igaz. Mindenki foglalkozik a
kritikával, csak nem egyformán dolgozza fel. Nem ismerek olyat –
még a jelenleg legnagyobb, legfelkapottabb írók közül sem –
akit ne bántana egy-egy rosszindulatú vagy rosszul megfogalmazott
kritika, ne befolyásolná valamiképp a további életét. Persze a
rosszindulatú kritikusoknak sokszor épp ez a céljuk.
Ezért a saját tapasztalataimat alapul véve (íróként és
kritikusként is) azt tanácsolom leendő íróknak és kritikusoknak
(olvasóknak) egyaránt, jól mérjék fel tetteik következményét,
jól gondolják át, megéri-e engedni a futó indulatnak, a
rosszakaratnak, a számításnak, mert egészen biztosan
visszakapják, amit adnak. Ha nem előbb, hát utóbb.
És az végzetes is lehet számunkra.
„Oly korban éltem én e földön,
mikor az ember úgy elaljasult,
hogy önként, kéjjel ölt, nemcsak parancsra,
s míg balhitekben hitt s tajtékzott téveteg,
befonták életét vad kényszerképzetek.”
mikor az ember úgy elaljasult,
hogy önként, kéjjel ölt, nemcsak parancsra,
s míg balhitekben hitt s tajtékzott téveteg,
befonták életét vad kényszerképzetek.”
/Radnóti Miklós: Töredék (részlet)/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése